Muntlig og begrepsinnlæring

MUNTLIG, GRAMMATIKK OG BEGREPSINNLÆRING

I dag har vi startet forberedelsene til tentamen, og hva er vel mer naturlig da enn å spille spill?
Ideen er hentet fra Tren Tanken og spillet “tabu”.

Slik gjør du det:
– Finn begreper du ønsker elevene skal jobbe med.
– skriv begrep på lapper.
– til hvert begrep skriver du en liste, ca. fem ord, som er beslektet med begrepet.

image

Deretter spilles spillet nesten som “Alias”. Elevene skal forklare begrepene til hverandre uten å si ordet. De får heller ikke lov til å bruke ordene i lista, som hjelp.

Dette utfordrer elevenes forståelse av begrepene. De øver seg i hva de betyr, samtidig som at begrepene blir en del av deres naturlige vokabular.

På denne måten øver de også grammatikk på en morsom måte. Jeg tror ikke alle er klar over at de kanskje lærer noe også.
Vinn, vinn situasjon der altså 😎
Et opplegg som kan fungere på flere trinn i flere fag. Finn innøvelse og repetisjon.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s