Nyanserende ord og skriving av anmeldelse

Det kan være vanskelig for elevene å se forbi “en dårlig bok, fordi den er kjedelig”. Dette kan vi prøve å få en sving over med dette opplegget.

Jeg har brukt dette opplegget på 10. trinn, men jeg ser for meg at det kan brukes fra 7. klasse og oppover.

Dette er en skriveoppgave der elevene driver det Kverndokken i sin bok 101 skrivegrep kaller “terningkastjournalistikk”. Oppgave 13 s. 102.

I forkant holdt jeg en kort forelesning om forskjellen på en analyse og en anmeldelse, med hovedvekt på anmeldelse. Denne type tekst er en argumenterende tekst, så det passer godt når man har det som skrivetema. Det kan også motivere elevene litt ekstra dersom de får skrive en anmeldelse til noe de interesserer seg for, for eksempel en film, en bok, en konsert, lærerens prestasjon i en time :P?

Vi fortsatte forelesningen over i en Smartboard-øvelse om nyansering av ord. AnmeldelseVS.analyse - med skriveoppgave til anmeldelse_7

Elevene diskuterte noen minutter i grupper eller individuelt hvor de ville plassere ordene. Deretter flyttet vi ord på tavla til “riktig” terningkast. Da vi var ferdig kom elevene med egne forslag til ord de ville ha på lista.

Da vi var ferdig skulle elevene få skrive en anmeldelse. På forhånd hadde jeg fortalt litt om modellering av en slik type tekst. Jeg satte opp to eksempler på tavla som elevene kunne kikke på mens de skrev sin egen.

AnmeldelseVS.analyse - med skriveoppgave til anmeldelse_4

Vi brukte et utdrag av en roman fra læreboka som utgangspunkt for teksten. Vi hadde lest utdraget i boka, men vi hadde også hørt 4 kapitler fra Lesaksjonens txt: Tidsinnstilt,

HER kan du kikke på oppgaver knyttet til teksten.

Her er eksempel fra elevene:

De som ikke finnes

De som ikke finnes er den siste boken i trilogien om Emilie. Den handler hovedsakelig om flyktninger, men tar også for seg andre aktuelle temaer som sorg, fattigdom og kjærlighet.

Jeg synes forfatteren gjør en god jobb med å beskrive karakterenes adferd, utseende og tankemåte slik at man får et klart bilde om hva som skjer. Boken er lettlest og lett å leve seg inn i men jeg liker ikke helt hvordan fortellingen hopper mellom fortid og nåtid.  

Ideen til boken er veldig god, med et budskap som er både gripende og hjerteskjærende. Men jeg synes ikke forfatteren har klart å få frem budskapet på den måten jeg skulle ønske , boken mangler et eget preg og en orginalitet.

Jeg gir boken terningkast 4.

Her er et eksempel til:

De som ikke finnes

Terningkast: 3

Godt konsept, men dialogene var tamme. Gjennomførelsen av boka var helt grei, kjedelig til tider. Boka var helt middelmådig. Jeg sitter ikke igjen med like mange inntrykk som jeg håpet på. Tittelen «De som ikke finnes» høres spennende og interessant ut, men så snart du begynner å lese innser du at det er det tvert motsatte. I og med at dette er en bok om vanskelighetene rundt å være en flyktning i dagens samfunn, synes jeg ikke at boken når helt frem. Dette er alt i alt en bok som lett faller gjennom og som ikke skiller seg noe ut.

Fine ikke sant?

God lesing og skriving! 🍁

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s