Fotspor

Det har vært stille fra denne kanten en stund, men målet mitt er å bidra litt mer igjen, med jevne mellomrom 😊

Denne gangen vil jeg rette oppmerksomheten mot et digitalt verktøy jeg oppdaget i sommer. Verktøyet gir deg mulighet til å lage digital natursti.

Du kan velge mellom fire alternativer for hva slags natursti du ønsker å lage; åpne poster, skattejakt, historisk vandring eller natursti.

Foreløpig har jeg bare testet natursti med elevene, men de uttrykte, og jeg siterer, “dette var gøy!”.

Gå inn på denne lenken og trykk på “redigeringsverktøy” som står i teksten. Lag deg en konto og undersøk.

Elevene laster ned appen. Denne aktiviteten passer best for elever som har lov å bruke mobil i skoletiden.

Når du har laget naturstien sin så finnes det en delingskode som elevene får. Så er det bare å sette i gang!

Min kollega ogjeg lagde en natursti med fokus på samarbeid og å bli kjent med hverandre, men også oppgaver hvor elevene må gjøre seg kjent i området.

Eksempler på oppgaver kan være å dramatisere en tegneserie, synge en sang, lage en dans, ta lagbilde, tegne i sanda, lage pyramide…

Hvordan elevene skal vise hva de har gort må være opp til deg, men vi har løst det slik at elevene sender Snap. De kan også filme og/ta bilder som de lager en vlogg eller collage av etterpå. Er oppgavene spørsmål så kan de ha med et svarark som du får når de kommer i mål.

Det kan være lurt for elevene å laste kartet på forhånd for å unngå mye bruk av datatrafikk. Husk også at de har strøm på telefonen. Av en eller annen grunn så opplever jeg ofte at mange alltid har lite strøm 🤔

God tur!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s